Velkommen til KOL112.dk

... siden til dig, der lider af:

KOL - Luftmangel - Hoste - Stress - Højt Blodtryk - Søvnproblemer - Astma - Snorken - Angst -

Panik - Uro - Søvnapnø - Vrede - Smerter - Allergi - Overvægt - Gigt - Hjerteproblemer

Hvordan trækker du vejret
med maven eller brystet?
Har du problemer med at få luft?

Forkert vejrtrækning

God vejrtrækning

Bevidst vejrtrækning

Træningseffekt med Relaxator

Reduceret luftudveksling i lungerne
Nervesystemet kommer i ubalance
Proteinerne fungerer dårligere
Hjertet skal arbejde hårdere
Luftvejene bliver snævre
Ilten frigøres ikke
Mindre energi
Skal ske via næsen – både ind/ud
Brug af diafragma
Langsom
Rytmisk
Lydløs

De 5 principper

Længere udånding end indåndning
Vær bevidst om din vejrtrækning
Reducer mental stress
Hold munden lukket
Frigør blokeringer
Kropsbevidsthed
Fysisk aktiv
Rigtig god effekt ved minimum ½ time
dagligt (2 x 15 min eller 3 x 10 min)
Bruges når du sidder / går / står
Super effektiv træning
Jo mere - jo bedre
Let at bruge

Hvorfor er Relaxatoren et godt redskab?

Forlænget udåndning øger afslapningen!

Når du trækker vejret gennem Relaxatoren, forlænger du din udåndning og det får din krop til at slappe af. Indånding er en aktiv proces, hvor blandt andet pulsen siger - mens udånding er er passiv proces, der er koblet sammen med afslapning og hvor pulsen falder. Øget afslapning gør at du bliver mindre stresset og får mere harmoni. Når din krop er afslappet, fungerer du bedre og kan overkomme mere med mindre anstrengelse.

Træning af mave og vejrtrækningsmusklerne!

Når du træner din vejrtrækning med en modstand, så træner du dine mave og vejrtrækningsmuskler.

Luften havner nede i mellemgulvet!

Relaxatoren stimmulerer diafragma (mellemgulvet), så denne muskel arbejder som den skal. Diafragma er vores vigtigste vejrtrækningsmuskel og en god vejrtrækning, hvor mellemgulvet bruges, gør at indåndningsluften i større udstrækning havner, hvor den skal. Dette giver et bedre iltoptag.

Hjælp til at få kontrol over din vejrtrækning!

Mange af os oplever alt for meget stress i dagligdagen - og det giver en stresset vejrtrækning. En ond cirkel etableres, når en langvarrig stress permanent forandrer vejrtrækningen. Vi trækker vejret ca. 25.000 gange pr. døgn og hvis vores åndedræt er stresset, tolkes det af hjernen som en truende fare og kroppens kamp/flugt-system aktiveres, hvilket medfører at der udskilles stresshormoner samtidig med at fordøjelse og immunforsvar sænkes. Relaxatoren hjælper dig med at få kontrol over din vejrtrækning, bryde den onde cirkel og genskabe en optimal vejrtrækning, som er lydløs, rytmisk og harmonisk.

Når du trækker vejret gennem næsen stiger trykket i lungene
og derved forbedres den automatiske udskiftning mellem ilt og C02. Luften bliver bliver opvarmet og renset.

Hvis du trækker vejret med munden, så risikerer du at komme til at lide af vandmangel, da kroppens vandfordampning stiger med 42%.

Relaxatoren kan bestilles ved at sende en mail til ordre(snabelA)kolforeningen.dk
Erstat (snabelA) med @

Nogle måder at få kontrol over vejrtrækningen:

  1. Vær bevidst om, hvordan du trækker vejret i løbet af dagen – når du køre bil, ser på TV, sidder foran computeren, læser, taler, koncentrerer dig, sover, laver mad, bliver stresset mv.

  2. Luk munden så ofte som muligt om dagen - fordi vejrtrækning skal ske via næsen – både ind og ud!

  3. Sæt tape på munden, når du skal sove.

  4. Forlæng udåndingen – tæl til 3 på indånding og til 6 på udånding. Forlænget udånding giver bedre afslapning, rytmisk vejrtrækning og en dybere vejrtrækning.

  5. Kropsbevidsthed – en ret holdning hjælper med til dybe vejrtrækninger.

  6. Fysisk aktivitet med lukket mund er optimalt for at opnå harmoni og en krop i balance. De fleste af os tilhører enten gruppen, som rør os alt for lidt eller gruppen, der træner hårdt. Hvis kroppen selv skal bestemme bør en stor del af den fysiske aktivitet være lav intensiv og med en vejrtrækning via næsen – både ind og ud. Havearbejde, dans, gang, stavgang eller bare at stå op er gode aktiviteter. Men man kan sagtens træne sig op til næsevejrtrækning ved aktiviteter som cykling, maraton, jogging mv.

Vejrtrækningens vigtigste opgaver:

Iltning:
Vores vejrtrækning bør i et hvert givet øjeblik modsvare vores krops behov for ilt. Vejrtrækning sikre en balance mellem ilt og kuldioxid og giver en optimal iltning af kroppens celler. Ilt er afgørende for at vores celler skal kunne producere energi og udføre deres opgaver – så vi kan tænke tanker, bruge vores muskler, optage næring eller bekæmpe bakterier.

Smertelindring:
En fødsel er et godt eksempel på, hvordan vejrtrækning anvendes for at linde smerte. Når vi bliver bange så oplever vi en større smerte og ved at tage kontrol over vejrtrækningen ved at have længere udånding end indånding samt at trække vejret med maven – så mindsker vi smerterne.

Stressreduktion:
En god vejrtrækning giver balance mellem aktivitet (indånding) og afslapning (udånding). Det er fysisk umuligt at være rolig og afslappet og samtidig have en stresset vejrtrækning – en vejrtrækning som er spænd, urytmisk, hurtig og overfladisk.

Organstøtte:
Dybdevejrtrækning gør, at mellemgulvet masserer vores tarme, mavesæk og andre organer. En afslappet, rytmisk og langsom vejrtrækning giver et afslappet og rytmisk hjerte. Lungerne renser blodet og dybdevejrtrækning gør dette arbejde mere effektivt.

Ph-balancen:
En god ph-balance er afgørende for at de kemiske reaktioner, som sker i kroppen, skal fungere optimalt.

Lyde:
Det er på udånding vi laver lyde – som at tale og synge. En god vejrtrækning har en positiv indflydelse på stemme. Åbne bihuler fungerer som resonans og giver en fin klang til stemmen. Dybe vejrtrækninger med brug af mellemgulvet giver en dybere og behageligere stemme – mens en hurtig og forceret vejrtrækning højt oppe i brystet giver en stemme, som er anstrengende at høre på.

Styrke:
Kraften er størst ved udånding. Jo mere kraft vi skal bruge – jo mere behøver vi at presse luften ud gennem sammenpressede læber eller sammentrukne stemmebånd.

Balance i vores følelser:
Når vi oplever at uro og angst tager over – flyttes vejrtrækningen op i brystet. Med dybe vejrtrækninger kan vi få ro på og derved balance i følelserne

Problemer:

Manglende indsigt:
Vi er ikke bevidste om vores dårlige vaner mht. vejrtrækning. Vi har ganske enkelt ikke styr på, hvordan vi trækker vejret. Vi tager vejrtrækningen for givet og har derfor ikke fokus på den.

Hvor går man hen?
Selv om vi kan se, der er plads til forbedringer når vi trækker vejret, så ved vi ofte ikke, hvor vi skal gå hen for at lære noget om vejrtrækningen. Ved søvnproblemer, dårlige kostvaner, dårlige træningsvaner – er der en lang række af råd og tips. Men hvor går du hen, når du har problemer med at trække vejret?

Manglende indsigt:
Selv om vi får hjælp med at forbedre vores vejrtrækning, indser vi mange gange ikke, hvor vigtigt det er – at trække vejret korrekt og hvilke negative konsekvenser dårlig vejrtrækning har. Vi trækker vejret sådan cirka 20-25.000 gange pr. døgn. Sammenlignet med mad, vand, søvn, kærlighed mv. kan vi blot klare os et par minutter uden ilt, så det er en af kroppens vigtigste funktioner.

***

Gratis men gode råd

Tag et dagligt bad - altså i badekaret eller som fodbad.
Badekarbad: Tilsæt 1 dl. natron i vandet, hop i og nyd det. Din krop vil føles let og afslappet.
Fodbad: 1 spk. natron i vandet. 10 minutter og dine fødderne svæver.

Din krop optager natron via huden og derfor bliver du afslappet.

Et andet råd - er tape for munden
Sørg for at holde din mund lukket - et hjælpemiddel her til, er at sætte tape for munden.
Når du har lukket mund, så ophober din krop CO2, og det gør, at du slapper af.

Husk - din mund skal bruges, når du taler, drikker og spiser.
Din næse bruges til at trække vejeret med - både ind og ud!

***

Det siger kunderne:

Panik på kirkegården - stress i hverdagen

2013-05-27 Normalt har jeg velfungerende lunger - fejler ikke noget - men et besøg på kirkegården udløste total panikangst, åndedrætsbesvær med brystkramper - dette selv om jeg godt ved, hvordan jeg skal trække vejret. En grufuld oplevelse!

Jeg var end ikke i stand til at tænke så klart, at jeg kunne have brugt min Relaxator i situationen - den lå i øvrigt også hjemme. Det kunne jeg først, da jeg kom hjem i vante rammer. Blodtrykket var lige til en indlæggelse og sky højt - men så kom fornuften tilbage. Relaxatoren blev taget i brug i 15 minutter. Dybe vejrtrækninger ind via næsen og ud gennem Relaxatoren. Stille og roligt. Og så - vupti - normalt blodtryk, ro i kroppen og tilbage til mit gamle jeg. Fremover er min ven Relaxatoren bare altid med i lommen - uanset, hvor jeg går og står. Et fantastisk træningsredskab.
Kirsten

Lyst til livet - igen

2013-03-08 - Ja, nu er jeg ved at være tilbage, hvor det er sjovt at leve. Jeg har gennem det seneste år trænet med min Relaxator, hver gang jeg har siddet stille og haft pauser. Mens jeg ser sport - løser krydsord - læser avis. Jeg må sige - det er effektivt, sådan at sidde stille, når man er KOLpatient! Altså kun, når man bruger Relaxatoren, skal jeg pointere. Min lungefunktion er stille og roligt steget fra 21% til nu lidt under 50% og jeg har fået mod på livet igen. Kan være både mand, far og farfar/morfar i familien - det er super dejligt. Så følg efter mig - gør noget effektivt og få dit liv tilbage.
Axel, KOLpatient

Jeg fik mit liv tilbage

2012-05-09 Tænk, at det er så let - at få ro i krop og hoved, at kunne slappe af, at kunne sove igen - hele natten. Efter en meget turbulent tid, hvor jeg har været i følelsesmæssig total ubalance med et alt for højt blodtryk og derfor kraftig medicineret, så er der nu kommet ro på igen. Dejligt. Mit liv begynder at ligne sig selv igen efter jeg er begynt med Relaxatoren. Blodtrykket er næsten normalt - uden medicin, jeg sover godt igen hele natten. Jeg er ikke angst og utryg mere. Så mange tak til opfinderen af Relaxatoren. Lilian - blot et menneske

På havearbejde med KOL

2012-05-04 Ja nu er jeg her igen med nyt. Jeg er begyndt at kunne være på havearbejde, hvilket jeg ikke har kunnet i mange år. Min FEV1 er stadig på vej op ad og jeg har nu overskud, så jeg kan komme med i haven, hvilket glæder min kone, som så ikke skal ordne hele haven. Små fremskridt - men stor betydning for mig og min familie. Axel, KOLpatient

Fremgang, der kan mærkes! Forbedring i FEV1 på 50% - blot ved træning med Relaxatoren

2012-04-04 Jeg har nu trænet med Relaxatoren i et stykke tid - og stor er min glæde, da jeg nu kan mærke forbedringen. Det er fantastisk min FEV1 er steget med 50% - jo, det er rigtigt!

Seneste måling viser at min FEV1 nu ligger på 31%. Jeg kan mærke det, når jeg går, står og i øvrigt. Foråret er sandelig kommet og livet føles godt, igen!

Axel, KOLpatient

Mere end 20% fremgang på iltprocent og FEV1 - det er bare dejligt

2011-12-28 Jeg blev testet inden brug af Relaxator - for min iltprocent, for puls og for FEV1 - det var ikke just opmuntrende tal. Så sad jeg med "luft-sutten" i 10 minutter, hvilket var ganske afslappende og jeg kunne både se og mærke, at luften kom helt ned i maven. Så blev jeg testet igen og stor var min overraskelse. Mere en 20% fremgang i iltprocent og FEV1, pulsen faldt 2 slag. Jeg har nu lagt et fast program for træning med Relaxator og skal testes 2 gange pr. mdr. for at se udviklingen. Når der er lidt flere måleresultater, så sender jeg input til KOLforeningen, som så lægger dem på nettet. Følg med i min historie.
Axel, KOLpatient

Nu kan jeg holde mig vågen om aftenen og falde i søvn til natten

2011-11-30 Jeg er ryger og vil gerne holde op - men det er bare så svært. Samtidig bliver jeg let syg - mange lungebetændelser - nu senest den kolde variant. Jeg træner nu med Relaxatoren om aftenen, når jeg sidder foran TV eller computer. Det bevirker, at jeg kan mærke luften kommer ned i maven og når jeg skal til at sove, så tager jeg også en tur. Resultat ind til videre. Jeg er i stand til at holde mig vågen foran TV - jeg ryger mindre og jeg sover lyn hurtigt efter træningen. Jeg trækker vejret roligere og ikke så mange gange pr. minut som jeg gjorde før. Jeg er mindre stresset og har det meget bedre. Jeg fortsætter helt sikkert med træningen.
Kirsten, en almindelig borger

Ingen medicin i snart 2 måneder, absolut fantastisk!!!

2011-05-19 Tak for et godt kursus og for mit eget vedkommende, en revolutionerende opdagelse og behandling. Før kurset tog jeg Bricanyl omkring 2 - 5 gange pr. dag, og ca. 2 gange Pulmicort kortisonsprayen. Straks efter kurset begyndte jeg at anvende min nye viden og følte straks en helt utroligt forbedring!!

Der er 5 måneder siden jeg kom i kontakt med bevidst vejrtrækning og nu er stoppet fuldstændigt med medicin og kan håndtere lav intensitet uddannelse uden problemer. Ingen medicin i snart 2 måneder, absolut fantastisk!! Ubeskriveligt!
Mattias Andersson, tidligere elite atlet og Nordisk mester i Tae Kwon Do, 37 år gamle, Stockholm

Send os gerne din historie evt. med foto på mailadressen - så kan du være med til at hjælpe andre

Besøg shoppen og send din bestilling (shoppen er under konstruktion - så benyt venligst mailen)

... en del af KOLforeningen - Postbox 1 - 3000 Helsingør - epost @ KOLforeningen.dk (husk at fjerne mellemrum før og efter @)